بررسی مردم شناختی شخصیتهای خیمه شب بازی (مطالعه موردی شهر تهران)

پایان نامه
چکیده

نمایش خیمه شب بازی ایران به تاریخ اسطو ه و تاریخ ایران باستان وهمچنین آیین زروان در اداره جهان وابسته است و می توان گفت این نمایش بر گرفته شده از باور ایرانیان کهن و اعتقادات آنان به عالم دیگری حکایت دارد. بر جهان اکبر که خداوند مشغول کنترل انسان که جهان اصغر است، می باشد. نقش تقدیر در زندگی مردم و جبری که اینبار انسان آن را به نمایش می گذارد اشاره ی است خود آگاهانه بر نمایش خیمه شب بازی و اداره عروسک ها توسط نخ ها از جهانی که در این نمایش دست غیب، انسان است. به نظر می رسد این استدلال ریشه دار ترین مدرک در وجود نمایش خیمه شب بازی در ایران باشد وانگهی خود عروسک مبارک و شباهت غیر انگارگونه اش به حاجی فیروز دلالت بر ریشه های کهن و اسطوره ی این نمایش دارد مبارک ،عروسک سیاه با لباس قرمزرنگش مهمترین شخصیت نمایش خیمه شب بازی است. و صد البته که مرشد ،پیام آور اسرار درون خیمه و زبان عروسک که گنگ و نامفهوم است نیز خود از انگاره های فرهنگی این سرزمین است. اما اشخاص نمایش خیمه شب بازی که در کنار مبارک وجود دارند می توانند تیپ های اجتماعی و فرهنگی این جامعه باشند که در کنار هم کلیت جامعه را تشکیل می دهند جامعه ی که در آن داد وبیداد مطرح است و شب و روز را به صورت سمبلیک و کنایه آمیز بر زور و ستم قوی بر مظلوم نمایان می کند و آدمها ی واقعی جامعه کوچک می شوند تا در درون خیمه و چادری که نماد جهان است بتوانند سخن بگویند و آدمهای نمایش(عروسک ها) با زبان الکن ، که قادر به بیانش نیستند ،بعلت ترس و زور ، از عالم غیب توسط مرشد بازگو می شود وتیپ های اجتماعی به ایفای نقش های خود می پردازند و در شرایط گوناگون اجتماعی که اوضاع زمانه اجازه می داد کلام عالم غیب و نوع بازی های پرسوناژها تغییر می کند و با تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی ، فرهنگی سخت و دشوار می شد طنز صورت دیگری پیدا می کند. و مرشد بر اساس روانشناسی جمع، لعبت ها را یک به یک روی نطع آورده که تماشاچیان بیشتر جذب این نمایش شوند . خیمه شب بازی نزد مردم دارای ارج و احترام بوده زیرا که سخنانی از درون خیمه گفته می شد که آنان می دانستند ولی نمی توانند به دلیل حضور و سلطه حاکمان بر زبان بیاورند. اجرای نمایش خیمه شب بازی آرزوی زندگی آزادتر و شاد تر مردمان بوده است. کلید واژه: -خیمه شب بازی-مرشد-پهلوان کچل-مبارک- لعبت

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

الگوی مناسب آموزش مهارت‏های "تفکر نقادانه" در نمایش‏های سنتی عروسکی ایرانی (با تکیه بر خیمه شب بازی)

چکیده صاحبنظران، پیدایش "تفکر نقادانه" را در میان آموزه‏های سقراط دانسته و روش سوال پرسیدنش را معروف‏ترین استراتژی "تفکر نقادانه" می‏دانند. تفکری که مهارت‏های اصلی آن عبارتند از مهارت‏های شناختی شامل: تعبیر، تحلیل، ارزیابی، دریافت معانی ضمنی، توضیح و خود تنظیمی و مهارت‏های دیگری از جمله: طبقه بندی، آشکارسازی معنا، بررسی ایده‏ها و ده‏ها مهارت دیگر در شمار مهارت‏های فرعی آن بشمار می‏رود. همچنین ...

متن کامل

بررسی ساختار خیمه شب بازی ایرانی و چگونگی به کارگیری آن در اجرای معاصر

خیمه شب بازی نام گونه ای از نمایش ایرانی است که به دلیل شهرت و جذابیت هایش بسیاری از مردم نمایش عروسکی ایران را به آن نام می شناسند. در بررسی نمایش خیمه شب بازی به دو نکته اشاره می شود: حفظ آنچه که داریم و تلاش برای دستیابی به آنچه که می خواهیم داشته باشیم ، باید اضافه کرد که دومی مهمتر از اولی می باشد. حفظ نمایش خیمه شب بازی به شکل رایج آن برای استفاده نسل ها و آشنایی با این گونه نمایش سنتی می...

15 صفحه اول

تحلیل مردم شناختی تندیس های شهر تهران (مطالعه موردی پارک ملت تهران دوران معاصر)

از دیدگاه مردم‏شناسی مجسمه شهری وظیفه مهم تری نسبت به مجسمه موزه ای دارد چراکه مردم مخاطبان روزانه و دائم آن هستند. مجسمه‏های شهری علاوه بر ارتباط دائمی با مردم، وظایف مهم و خطیری همچون زیباسازی فضای شهری، هویت‏بخشی به فضای شهر، ایجاد تصور ذهنی، یادآوری خاطرات جمعی، انتقال پیام های ارزشمند، بیان احساسات، مفاهیم معنوی و همچنین انتقال فرهنگ و تاریخ را هم برعهده دارند. پژوهش حاضر براساس روش مردم ش...

بررسی مردم شناختی سیر تحولات کافه و کافه نشینی(مطالعه موردی مناطق مرکزی شهر تهران)

در این رساله سعی شده است به مطالعه،شناخت و چگونگی شکل گیری پدیده کافه و کافه نشینی و سیر تحول آن از دیرباز تاکنون و همچنین به بررسی آداب،ارزش ها و هنجارهایی که در بین کافه نشینان و کافه داران وجود دارد،همراه با مطالعه انواع عناصر،نمادها،لوازم و تجهیزات مورد استفاده در کافه ها و در نهایت به توصیف و تحلیل و تبیین مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات فرهنگی مستتر در آن ها از دیدگاه مردم شناسی بپردازد.روش م...

15 صفحه اول

بررسی مردم شناختی کاربرد تسبیح نزد ایرانیان (مطالعه موردی مردم شهر ری)

از دوره باستان، از زمانی که انسان احساس کرد که باید نیرویی به غیر از نیروی خودش در اداره امو زندگی تاثیر گذار باشد، می توان به جرات به شکل گیری تسبیح در زندگی انسان اشاره کرد. تسبیح وسیله ای نیست که مختص به دین باشد بلکه در جوامع کهن مانند یونان، رم باستان، مصر و هنداز آن برای نگهداشت روزهای جشن و آئینها و یا از آن همچو طلسم، تفال، و یا نشانه ورود به مرحله ای خاص در آیین تشرف استفاده می کردند. ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023